Notice: Undefined variable: stop in /home/area7ru/literature.area7.ru/docs/index.php on line 222
Интегрированный урок "русская литература и английский язык" по теме "Байронизм в русской литературе"
Notice: Undefined variable: revisit in /home/area7ru/literature.area7.ru/docs/index.php on line 548

   ТОП 20 статей сайта

 • Сочинения по литературе
 • Филология - рефераты
 • Преподавание литературы
 • Преподавание русского языка


Notice: Undefined variable: fullref in /home/area7ru/literature.area7.ru/docs/index.php on line 568
 НАЙТИ НА САЙТЕ:


   Рекомендуем посетить






























































Преподавание литературы

Интегрированный урок "русская литература и английский язык" по теме "Байронизм в русской литературе"


Notice: Undefined variable: description in /home/area7ru/literature.area7.ru/docs/index.php on line 596

Notice: Undefined variable: br in /home/area7ru/literature.area7.ru/docs/index.php on line 596
Добавлено: 2012.08.26
Просмотров: 1566

Пащенко Ольга Викторовна, учитель русского языка и литературы; Щербинина Наталья Михайловна, учитель ангийского языка

Презентации к уроку

Загрузить презентацию (3,14 МБ)

Внимание! Предварительный просмотр слайдов используется исключительно в ознакомительных целях и может не давать представления о всех возможностях презентации. Если вас заинтересовала данная работа, пожалуйста, загрузите полную версию.

Загрузить презентацию (3,11 МБ)

Загрузить презентацию (1,31 МБ)


Цели урока:

  • выделить основные особенности поэзии Байрона и причины их возникновения. Раскрыть на его творчестве тесное переплетение характера лирического героя с судьбой самого Байрона.
  • Раскрыть влияние творчества Байрона на русскую литературу, показать общее и различное между поэзией Байрона, А.С.Пушкина и М.Ю.Лермонтова.

Вступление: Творчество великого английского поэта Байрона вошло в историю мировой литературы как выдающееся художественное явление, связанное с эпохой романтизма. Возникшее в Западной Европе в к.18-н.19вв новое направление в искусстве было реакцией на Французскую революцию и связанное с нею просветительство.

Неудовлетворённость результатами Французской революцией, усиление политической реакцией в странах Европы вслед за ней оказались подходящей почвой для развития романтизма.

Среди романтиков одни призывали общество вернуться к прежнему патриархальному быту и, отказываясь от решения насущных проблем современности, уходили в мир религиозной мистики; другие выражали интересы демократических и революционных масс, призывая продолжить дело Французской революции и воплотить в жизнь идеи свободы, равенства и братства.. Пламенный защитник национально-освободительного движения народов, обличитель тирании и политики захватнических войн, Байрон стал одним из ведущих зачинателей прогрессивного направления в романтизме.

Новаторский дух поэзии Байрона, его художественный метод романтика нового типа подхвачен и развит последующими поколениями поэтов и писателей разных национальных литератур.

Что подразумевают под словом «байронизм»?

Н.19 века появился термин «байронизм». Под ним следует понимать общественно-литераурное настроение, которое явилось результатом впечатления, произведённого на всю образованную Европу как гениальными произведениями Байрона, так и его своеобразной судьбой.

П. Презентация и рассказ о жизни и творчестве Байрона. (на английском языке) (Презентация №1)

А) рассказ о его биографии;

Б) романтизм и его особенности в поэзии Байрона

В) Анализ стихов Байрона и их анализ на англ.яз.

George Gordon Byron

Slide 3. Biography (1)

George Gordon Byron was born January 22, 1788. He was the son of Captain John 'Mad Jack' Byron and his second wife, the former Catherine Gordon.

He was sent to a private school in Dulwich, and in 1801 - in Harrow. He wrote several poems there. In the autumn, 1805 Byron entered in Triniti-college of the Cambridge university, where he has got acquainted with D.K.Hobhaus, they were close friend till the end of a life.

Slide 4. Biography (2)

Sometimes Miss Milbenk and Byron exchanged letters; in September 1814 he offered to marry, and she agreed. January 2, 1815, they married. December 10, 1815 she gave birth to a daughter, Augusta Ada, and then, taking the baby with her, moved to visit her parents. A few weeks later she said that she would not return to husband.

Slide 5. Biography (3)

In 1816, Byron left England. He lived in Switzerland, Venice. At that time some works were written: "Prophecy of Dante", several parts of "Don Juan", "Werner", "The Island" and many others. He met Countess Gvichchioli in Geneva, and some time they lived happily.

In 1823 he went to Greece after the beginning of the uprising there. He wanted to help the country to become independent and even sold his British estate. Then Byron caught a cold, and in April 1824 he died.

Slide 6. Romanticism

Romanticism – literary movement, which replaced sentimentalism in the end of XVIII – the beginning of XIX century. The name comes from French word – romantique, which meant something mysterious, strange, and unreal. Impulse is typical for romanticism; he rejects routine and rushes to the past or to exotic countries.

In literature, Romanticism found recurrent themes in the evocation or criticism of the past, the cult of "sensibility" with its emphasis on women and children, the heroic isolation of the artist or narrator, and respect for a new, wilder, untrammeled and "pure" nature.

Byron is one of the bright representative of English romanticism.

The Romantic hero is a literary archetype referring to a character that rejects established norms and conventions, has been rejected by society; they defend freedom of love and the person till last instant, choosing death if the victory is unattainable. Mysteriously both the past of heroes, and the end of their destinies.

Slide 8. 1788-1809

At seventeen Byron entered Cambridge University and there his literary career began.

It was the time after the first bourgeois revolution in France when the reactionary governments of Europe were trying to kill freedom.

Byron hated exploitation and sympathized with the working class. In 1807, when he was a student, he published his first collection of poems "Hours of Idleness". The critics attacked Byron in the leading literary magazine of that time "Edinburgh Review". In a year Byron answered to the critics in his first satire "English Bards and Scotch Reviewers".

Opposition to a society, loss of true friends, love as an existence basis, tragical loneliness and desire to die were basic themes of creativity of Byron of this period.

Slide 9. 1809-1816

In 1809 he went traveling and visited Portugal, Spain, Greece and Turkey.

 In his travels over Europe the poet saw exploitation the same as in his country. Byron described his travels in a long poem "Childe Harold's Pilgrimage". The first two parts of the poem were published in 1812 and made Byron famous.

"I woke one morning and found myself famous," said the poet about his success.

Slide 10. 1816-1824

In 1817 Byron went to Italy where he lived until 1823. The poet joined the Carbonari, a revolutionary organization, that was struggling for the national independence, of Italy. In one of his poems Byron wrote: "When a man has no freedom to fight for at home, let him fight for that of his neighbors."

In Italy Byron wrote many of his best poems: "Don Juan"-(1819-24) -- a satire on bourgeois and aristocratic society, and "Cain"'4 (1821). In "Don Juan" Byron says: "I will teach, if possible, the stones to rise against earth's tyrants."

Slide 11. Manfred

Philosophical tragedy “Manfred”, which became the debut of Byron as a playwright, is the most important and meaningful work of the poet in the genre of dialogue. The poet has written this poem under impressions after dissonance with the British society. This event has left on him an indelible trace.

The Manfred Symphony is a programmatic symphony composed by P. Tchaikovsky between May and September 1885. It is based on the poem Manfred written by Lord Byron. It consists of 4 parts:

  • Lento lugubre
  • Vivace con spirito
  • Andante con moto
  • Allegro con fuoco

УЧИТЕЛЬ. В чём противоречия его личности и творчества? Почему романтизм Байрона имел такое влияние на русских поэтов? Почему такая популярность поэзии Байрона и его личности в России?

(Поэзия Байрона будила вольнолюбивые мечтания, отвечала нарождавшимся общественным настроениям протеста)

III. Презентация «Байрон и А.С.Пушкин»

(Презентация №2)

А) общее и различное поэзии Байрона и А.Пушкина (на английском и русском языке).

Б) чтение стихов на русском и англ. языках.

http://www.youtube.com/watch?v=XmnDokAGe1o (Приложение №1)

She Walks in Beauty

 

 Она идет во всей красе. (She walks in beauty)

She Walks in Beauty, like the night

 

 Она идет во всей красе

оf cloudless climes and starry skies:

 

 Светла, как ночь ее страны

And all that’s best of dark and bright

 

 Вся глубь небес и звезды все

Meet in her aspect and her eyes;

 

 В ее очах заключены,

Thus mellowed to that tender light

 

 Как солнце в утренней росе,

Which Heaven to gaudy day denies.

 

 Но только мраком смягчены.

One shade the more, one ray the less,

 

 Прибавить луч иль тень отнять -

Had half impaired the nameless grace

 

 И будет уж совсем не та

Which waves in every raven tress,

 

 Волос агатовая прядь,

Or softly lightens o’er her face;

Не те глаза, не те уста

Where thoughts serenely sweet express,

 

 И лоб, где помыслов печать

How pure, how dear their dwelling-place.

 

 Так безупречна, так чиста.

And on that cheek, and o’er that brow,

 

 А этот взгляд, и цвет ланит,

So soft, so calm, yet eloquent,

 

 И легкий смех, как всплеск морской, -

The smiles that win, the tints that glow,

 

 Все в ней о мире говорит.

But tell of days in goodness spent,

 

 Она в душе хранит покой

A mind at peace with all below,

 

 И если счастье подарит,

A heart whose love is innocent!

 

 То самой щедрою рукой!

 

 

 (Перевод С. Маршака)

IV. Презентация «Байрон и Лермонтов»

(Презентация №3)

Слайд №1

Огромное влияние Байрон оказал на поэзию М.Лермонтова Почему? Что близко было русскому поэту в творчестве Байрона?

А) Выступление о творчестве Лермонтова.

Б) Чтение и анализ стихов.

Lermontov has always dreamed of being similar to Byron. The similarity was not only in his early works but also in his life. Lermontov has always drawn parallels between his and Byron’s fortunes: “One more similarity in Byron’s and my lives: Old lady in Scotland predicted to his mother that he would be great person and he would be married twice; old lady in Caucasia predicted the same things about me to my grandmother. God grant, it would happen to me, if only I would as unfortunate as Byron was”.

At the beginning of literary work Lermontov is looking for examples, which could he be guided by, but he can not find any of them. Young poet recognizes no names from modern literature, and only with Byron he feels spiritual intimacy, which influences his early works.

In 1830 famous Lermontov’s poem «К***» (“To***”) was written:

Не думай, чтоб я был достоин сожаленья,
Хотя теперь слова мои печальны; - нет!
Нет! все мои жестокие мученья: -
Одно предчувствие гораздо больших бед.

Я молод; но кипят на сердце звуки,
И Байрона достигнуть я б хотел:
У нас одна душа, одни и те же муки; -
О если б одинаков был удел!.......

Как он, ищу забвенья и свободы,
Как он, в ребячестве пылал уж я душой,
Любил закат в горах, пенящиеся воды,
И бурь земных и бурь небесных вой. -

Как он, ищу спокойствия напрасно,
Гоним повсюду мыслию одной.
Гляжу назад - прошедшее ужасно;
Гляжу вперед - там нет души родной!

In this poem Mikhail Yuryevich Lermontov is talking about all his feelings concerning Byron, about his dream to be such as English poet was. The beginning of future Lermontov’s works starts from this poem. As if thoughts about Byron does not leave young Lermontov at all. He always looks for strife and there are such lines even in his poem «1831-го июня 11 дня » (“The 11th of June 1831”).

Слайд №2.

The most remarkable part of Lermontov’s period of studying is poem: «Нет, я не Байрон, я другой», (“No, I’m not Byron, I’m different”)

* * *

Нет, я не Байрон, я другой,
Еще неведомый избранник,
Как он гонимый миром странник,
Но только с русскою душой.
Я раньше начал, кончу ране,
Мой ум немного совершит;
В душе моей как в океане
Надежд разбитых груз лежит.
Кто может, океан угрюмый,
Твои изведать тайны? кто
Толпе мои расскажет думы?
Я - или бог - или никто!

In this poem Lermontov as though defines his credo. He was dreaming about Byron’s destiny, and now he says he that he was different. From that moment he starts forming his own way in literature, continues searching of his own romantic character and gradually in his works will appear more and more individuality. Byron influenced a lot on forming Lermontov as a poet and as a person, and in spite of Lermontov started his works from imitation it was just a basis for the future success of the young poet.

V. Байрон о России и её истории

Слайд №3.

"Don Juan"

Byron's magnum opus, Don Juan, a poem spanning 17 cantos, ranks as one of the most important long poems published in England since Milton's Paradise Lost. The masterpiece, often called the epic of its time, has roots deep in literary tradition and, although regarded by early Victorians as somewhat shocking, equally involves itself with its own contemporary world at all levels—social, political, literary and ideological.
Byron published the first two cantos anonymously in 1819 after disputes with his regular publisher over the shocking nature of the poetry; by this time, he had been a famous poet for seven years and when he self-published the beginning cantos, they were well-received in some quarters. It was then released volume by volume through his regular publishing house. By 1822, cautious acceptance by the public had turned to outrage, and Byron's publisher refused to continue to publish the works. In Canto III of " Don Juan," Byron expresses his detestation for poets such as William Wordsworth and Samuel Taylor Coleridge.

УЧИТЕЛЬ. Английский поэт никогда не был в России. Но в поэме «Дон Жуан» большое место уделил многим историческим личностям России, её истории, высказал своё отношение её к общественно-политическому строю? Почему?

УЧИТЕЛЬ. Образ России в поэме «Дон Жуан», как и образы Испании, Турции, Англии, прежде всего, представлен отдельными лицами и имеет важное идейное значение в произведении. В эпоху Байрона взгляд всей западной Европы обратился к Российской Империи, которая во второй половине XVIII – начале XIX веков начала быстрыми темпами набирать обороты в международных отношениях. Связь с известными французскими просветителями, в которой российская корона искала способов достижения своих абсолютистских целей, развитые торговые отношения с Англией, успешные войны с Османской империей, завоевание Крыма и выход к Черному морю, приобретение Финляндии в войне со Швецией и, наконец, победа над Наполеоном – все это укрепило международный авторитет России и поставило ее в ряд великих европейских держав.

Несмотря на это, байроновская Россия предстает перед нами совершенно в ином свете: за внешне блистательными военными достижениями скрываются низменные потребности, животные инстинкты в среде гвардейцев и казачества, унизительные придворные отношения, рабское положение народа. Байрон придает огромное значение таким человеческим ценностям, как ум, свобода, справедливость. Здесь проявляются и его личные качества, и то влияние, которое оказала на всю Европу Великая французская революция, проходившая под просветительским лозунгом «свободы, равенства и братства». Автор не раз дает понять, что он против завоевательных войн, и признает только борьбу за освобождение.

Выступление учащихся. Анализ глав поэмы «Дон Жуан»

V. Заключение. Подведение итогов беседы.

В чём же особенности романтизма Байрона?

Байрон был эхом буржуазной революционности. В борьбе с темными силами реакции вырастал протест и одновременно бессилие, порождающее пессимизм, не позволяющий мириться с существующим злом. Поэтому передовые люди 40-х гг. в «мрачной поэзии такого необъятно колоссального поэта, как Байрон, пафос отрицания, зарю нового романтизма, подхваченную в России Лермонтовым и др.поэтами.

Каково влияние Байрона на русскую литературу? Почему он так популярен был в России?

Трагические противоречия его личности и творчества воплотили трагические противоречия эпохи противоречия между поисками гармонии в высокой нравственности, любви и романтической иронией, беспощадной ко всему, что считалось прежде неприкосновенным.

 We have familiarized with creative work of two great poets, and we have come to some conclusions. First we know, that the influence of Byron's creative work expresses in early Lermontov's lyric poetry. It was the main thing that helped Lermontov to choose themes and heroes for his work.

After studying the biographies and works of two poets, we have found similarities not only in choice of the literary direction but also in the fact of rejection of the ideals of their society, in tragic loneliness, in love of freedom.

Thus, we have done a research and we would like to notice that though Lermontov and Byron were representatives of one literary direction, it was romanticism, they contributed so much to their country's development, both of them track down their own way in romanticism and found their romantic hero.


Notice: Undefined variable: print in /home/area7ru/literature.area7.ru/docs/index.php on line 599

Notice: Undefined offset: 1 in /home/area7ru/area7.ru/docs/linkmanager/links.php on line 21